Marit Hofland
Door: Diana op 29 oktober 2010

Marit Hofland is terug van weggeweest en laat weer van zich horen met Volmaakt. Met de langverwachte opvolger van haar debuut Onderbewust bewijst ze te zijn gegroeid in haar schrijven. Niet alleen wij waren nieuwsgierig hoe het haar vergaat maar ongetwijfeld iedereen die lang heeft uitgekeken naar haar tweede boek. Ze reageerde spontaan toen ik haar om haar medewerking vroeg en dit resulteerde in een openhartig interview waar ze geen blad voor de mond neemt.

1: Je debuteerde in mei 2007 met Onderbewust, een boek dat destijds veel tongen heeft losgemaakt. Niet alleen door gedurfde onderwerpen aan te snijden als partydrugs en eetstoornissen maar ook vanwege je geheel eigen schrijfwijze. Je viel op zogezegd.  Wat heeft je tot schrijven gebracht?

Marit: Na 35 jaar dagbladjournalistiek, had ik het helemaal gehad. ’t Is een vechtmarkt geworden. Al die bladen, gratis kranten en nieuwe media zorgen voor veel competitie. BN-ers worden er gestoord en gestresst van (zie wat met Anthonie Kamerling, André Rieu, Janine Jansen, Gerard Joling etc. is gebeurd), voor journalisten geldt hetzelfde: niks aan! Dus ben ik uit journalistiek gestapt en boeken gaan schrijven. Heerlijk: geen deadlines, voldoende ruimte om onderwerp uit te diepen en veel positieve response!

2: Nu, drie jaar later, ligt Volmaakt in de schappen. Je leek te hebben gekozen de tijd te nemen voor een volgend boek en je verkoos een andere uitgever. Waren dit bewuste keuzes?

Marit: Mijn nieuwe uitgever was een bewuste keuze. Met mijn vorige uitgever De Fontein/De Kern kwam ik er niet meer uit. Ze zochten een nieuwe opvolger van Baantjer – die oud en ziek werd en vorig jaar is gestorven – dus ze waren bang dat hun ‘goudader’ opdroogde en wilden dat ik in Baantjer-stijl ging schrijven. Dat weigerde ik, want dit is niet mijn stijl. Vandaar m’n overstap naar Aspekt, die me met open armen ontving en me alle ruimte gaf! Dat ik de tijd heb genomen voor mijn nieuwe thriller Volmaakt, heeft te maken met het thema. Ik heb veel research moeten doen naar genetische manipulatie – alles wat ik vertel klopt  – dat is een voorwaarde, vind ik, om mooie boeken te schrijven. Zodra je als lezer denkt: nou, die lult ook maar wat aan, haak je af, toch? En research plegen vind ik te gek!

3. Het literaire thrillergenre is mateloos populair en ook het begrip vrouwenthriller horen we steeds vaker. De trend die je tegenwoordig ziet is de opeenstapeling van boeken die verschijnen van auteurs die bereid zijn een stapje harder te lopen om, zo lijkt het bijna,  in de belangstelling te blijven. Jij lijkt een (Nederlandse) uitzondering op de regel. Zie jij dit zelf ook zo?

Marit: Hmm..grappig dat je me een uitzondering vindt wat betreft een stap harder lopen om m’n boek te promoten. Ik doe natuurlijk wel aan promotie (zie mijn Hyves), maar ik weiger mee te doen aan platte trends. Als Saskia Noort om aandacht te trekken tegen Claudia de Breij twittert:  ‘..En? Nog ’n neukje gehad vannacht…?’ , haak ik af. Ik vind aandacht (zoals die van jou) voor m’n boek hartstikke leuk, dus dan wel graag van normale, intelligente, aardige en inspirerende mensen. Zodra het in de O,O Cherso-sfeer moet, wordt ’t dom en oninteressant gewauwel, - zonde van m’n energie.

4. Volmaakt gaat over genetische manipulatie maar ook het manipuleren van anderen. Wederom krachtige onderwerpen waarvoor je eigenlijk dient te weten waarover je praat. Ik kreeg het gevoel dat je niets aan het toeval hebt overgelaten en hierdoor een realistisch plaatje heb weten te schetsen. Hoe ben je te werk gegaan qua voorbereiding?

Marit:
Om me voor te bereiden heb ik heel veel gelezen en met wetenschappers gesproken. Het Amerikaanse boek ‘Babies By Design’ van Ronald M. Green heeft me veel inside-informatie verschaft. Ook een lezing van een Franse professor bezocht, die uitlegde hoe hij een kindje genetisch had gemanipuleerd, zodat dit kind niet meer dood zou gaan aan een ernstige, erfelijke ziekte. Verder veel informatie opgevraagd van genetici en diverse genetische afdelingen in ziekenhuizen bezocht. Was fantastisch!

5. Waaruit of waar vandaan haal jij je inspiratie tot schrijven?


Marit: Schrijven is voor negentig procent transpiratie – ik moet heel gedisciplineerd iedere dag achter mn tekstverwerker gaan zitten om te starten. De tien procent inspiratie drijft me. Dat is het allermooiste. Maar om het dan op papier te krijgen en uit te werken, ja, da’s vaak afzien. M’n grootste zorg is om van de sigaretten af te blijven – lukt niet altijd…

6. Een hoofdpersoon die dicht bij jezelf staat of iemand met eigenschappen waarin je niets herkent. Met wie ga je in zee?


Marit: Hoofdpersoon Lisette staat in zo verre dicht bij mezelf, dat ik me kan inleven in haar dilemma. Wat zou jij doen als een steenrijke man met ’n dikke zak geld gaat zwaaien om je over te halen zijn kind op de wereld te zetten? Dat vond ik fascinerend om over na te denken. Ik vermoed dat in die zin hoofdpersonen altijd dicht bij een schrijver staan.

7. We weten nog niet zo heel van je. Kun je ons iets meer vertellen over de persoon achter de auteur?


Marit:
Lastig om in paar zinnen te vertellen ‘wie je bent’. Laat ik zakelijk blijven: ik ben, na mijn middelbare school en onafgemaakte studie Nederlands getrouwd en in dagbladjournalistiek gaan werken. Alletwee vond ik dat (toen) fantastisch. Mijn leven veranderde echter dramatisch, toen mijn jongste dochter Sofie aan een hersentumor bleek te lijden. Ik heb haar tien jaar intensief verzorgd, in die periode ging mijn toenmalige man er vandoor met een ander, ik raakte mijn  huis kwijt, kon mijn andere dochter Puck niet de aandacht geven die ze nodig had, Sofie stierf op haar zestiende en daarna heb ik alles op alles moeten zetten om overeind te blijven. Dat is me gelukt. Ik ben hertrouwd, mijn journalistieke werk heb ik teruggedraaid, met mijn dochter Puck heb ik (weer) een hechte band en nu schrijf ik boeken. Heerlijk!

8. Voel je je thuis in het schrijverswereldje en wat heeft het je geleerd over jezelf?


Marit: Ik voel me niet zo thuis in de schrijverswereld, want is jammergenoeg ook een vechtmarkt geworden. Er zijn er gewoon te veel – schrijvers dan. Het leert me over mezelf dat ik geen zin heb om me in die wereld naar boven te knokken. Sommigen doen dat wel en zijn bijvoorbeeld heel agressief geworden toen ze hoorden dat mijn boek Volmaakt is voorgedragen voor De Gouden Strop 2011. Vind ik erg sneu als je daar last van hebt.

9. Over welk onderwerp zou je nog eens graag willen schrijven? En komt dat boek er ook?


Marit:
Onderwerpen om over te schrijven: relatiemarkt van singles, moeder-dochterrelaties, nanotechnologie (heel spannende ontwikkeling!!) en zussen. Ben nog heel erg aan het nadenken…! Onderwerpen om over te schrijven: relatiemarkt van singles, moeder-dochterrelaties, nanotechnologie (heel spannende ontwikkeling!!) en zussen. Ben nog heel erg aan het nadenken…!

10. Waar voldoet de volmaakte thriller aan volgens jou?


Marit: De VOLMAAKTE thriller moet een mix zijn van spannende relaties, slimme vrouwen, mooie schrijfstijl, goeie plot en intelligente personages Plus: de informatie die je lezenderwijs meekrijgt, moet kloppen, zoals in de boeken van Stieg Larsson – die vind ik helemaal top. Weet je wie ik ook echt goed vind? Lieneke Dijkzeul. En mijn overige favoriete schrijfsters zijn: Connie Palmen, Joke J. Hermsen, Anna Enquist en Esther Verhoef.
Oninteressante schrijfsters vind ik:  Heleen van Rooyen, Loes den Hollander en Saskia Noort. Die verhalen blijven niet hangen.
Gelukkig krijg ik van veel lezers te horen dat ze over mijn boek Volmaakt lang zijn blijven nadenken. Dat vind ik het mooiste compliment om te krijgen! Dan heb ik mijn werk goed gedaan!!

Diana



Bezoekersreacties:
astrid (38) op 1 november 2010:
Marit, Goede titel! Ik ben groot fan van het thrillergenre en dit onderwerp maakt me erg nieuwsgierig. Zeer benieuwd ben ik naar het dilemma waarin jouw hoofdpersoon terecht komt. Lijkt me zenuwslopend. Ik wens je heel veel succes en goede zaken toe! Astrid