Griselda Molemans
Door: Diana op 19 juni 2011

Ineens lag daar Oog van de naald in de schappen. Een boek dat niet onopgemerkt kan blijven. De auteur heeft meer in haar mars dan presenteren, want het schrijversvak is haar ook op het lijf geschreven. Het boek liet op mij een onuitwisbare indruk achter en ik hoop dat menig lezer het aandurft om een stapje te willen zetten in de wereld van de permanente inktkleuring. Ik had veel vragen voor haar en stuurde haar deze toe.

1. Er zullen ongetwijfeld veel lezers zijn waar geen belletje gaat rinkelen bij de naam Griselda Molemans. Kun je in het kort iets over jezelf vertellen?

Griselda: Als Griselda Visser ben ik vanaf 1979 werkzaam als schrijvend journalist en vervolgens vanaf 1990 als  tv-verslaggever, -presentator en –commentator voor Studio Sport en RTL Sport. Daarnaast runde ik een sportproductiebedrijf met klanten als CNN, ESPN en Asia Sport Hongkong. Toen ik vanaf 2001 meer print interviews wilde aanbieden, kreeg ik van redacties te horen dat er ‘sport’ op mijn voorhoofd getatoeëerd staat. Ik heb toen de meisjesnaam van mijn moeder aangenomen en op slag een reeks interviews verkocht. Sindsdien draag ik Molemans als schrijversnaam.

2. Wat trok je aan in het schrijven van een thriller?


Griselda: Ik ben grootafnemer van het genre en al sinds m’n tiende er aan verslaafd. Het is de combinatie van een origineel plot, aansprekende personages en spanningsopbouw waardoor ik in boekenwinkels steeds weer naar de afdeling thrillers loop.

3. In Oog van de naald staat de wereld van de tattoos centraal. Duidelijk naar voren komt hoe professioneel je dit brengt. Ik kreeg de indruk dat je, mede doordat het je interesse heeft, de lezer op bepaalde dingen wil wijzen. Is er nog zoveel onbelicht?

Griselda: Behoorlijk veel. Wat mij verbaasd heeft, is dat de ‘underground’-sfeer die jarenlang rond tatoeages heeft gehangen, volledig verdwenen is. Het is zo ‘mainstream’ geworden dat de hele mystiek en symboliek naar de achtergrond verbannen zijn. Gelukkig bevinden zich temidden van de grote middelmaat nog altijd fantastische tatoeëerders die ik als kunstenaars beschouw.

4. De lezer kan niet om de hoofdpersonen heen. Je hebt ze veel interessante en herkenbare eigenschappen en diepgang meegegeven en het onderlinge spanningsveld is geweldig. Karakters die zo op de kaart worden gezet zoals jij dit gedaan hebt zijn zeldzaam. Een groot compliment hiervoor. Vond je het belangrijk om ze echt een gezicht mee te geven?

Griselda: Absoluut. Mijn heimelijke wens is altijd geweest om een serie thrillers te schrijven waarin de lezer een band ontwikkelt met de hoofdpersonen. En ik wilde perse een vrouwelijke hoofdpersoon creëeren die als het ware tot leven komt. Alsof ze zo uit de pagina’s stapt en in haar Jeep Wagoneer plaatsneemt.

5. Het verhaal speelt zich af in het bruisende L.A. waar je ook zelf woont. Fay heeft Indische roots, heeft een link met Nederland en is verder op en top Amerikaanse. Wat heb je Fay van jezelf meegegeven?

Griselda: Nou, ze heeft al mijn slechte eigenschappen: ongeduldig, koppig en betweterig. Ze heeft een Indische moeder en een Indo-Afrikaanse vader, een afstammeling van een Afrikaanse KNIL-soldaat. Dat heeft met de afstamming van mijn eigen moeder te maken. En Fay werkt als journaliste, dus ik heb aardig uit mijn eigen werkervaring kunnen putten.

6. In Oog van de naald gaat de dader over een grens waar veel tattoeerders zich niet altijd aan willen wagen, vermoed ik. Een tattoo in het gezicht zal voor veel liefhebbers ook een stap te ver zijn. Wel een prima gegeven voor een waar horrorscenario. Hoe kwam je op dit idee?

Griselda: Vanaf begin jaren ’80 bezoek ik tattoo conventies en stond ik op een keer oog in oog met ‘The Enigma’, een man die van top tot teen getatoeëerd is met puzzelstukjes. Het eerste wat ik dacht was “Dan wil je je dus bewust buiten de maatschappij plaatsen”. Sindsdien ben ik geïntrigeerd geraakt door het fenomeen ‘gezichtstatoeages’.

7. Je hebt je hoofdrolspelers Fay Pizzaro en Mike Flohr net als dat je zelf hebt, een Indische achtergrond meegegeven en dit ook een duidelijke rol laten spelen in het boek. Waarom wilde je dit onder de aandacht brengen?

Griselda: Ik heb een aantal non-fictie boeken over het oude Indië geschreven en vroeg me af of ik een verhaallijn kon ontwikkelen die in het heden speelt. In Los Angeles en elders in de Verenigde Staten woont een grote groep Amerindo’s, geëemigreerde Indische Nederlanders, Indo-Afrikanen en Molukkers die hun eigen verhaal hebben.

8. Fay Pizzaro heeft haar eigen twitteraccount en facebookpagina. Hoe bevalt haar dat?


Griselda: Uitstekend. Ze is momenteel op familiebezoek in Nederland en in onderhandeling over een jaarcontract bij de Times-Picayune, de krant in New Orleans. Wat ik lees is dat er schot in de zaak zit.

9. Gaan we nog meer van je horen op thrillergebied?
Vanaf deze zomer ga ik aan de slag met deel twee in de serie De Pizarro Dossiers. Tot op het bot speelt zich af in New Orleans. Ik geef alvast een paar clues: voodoo, begraafplaatsen, forensische antropologie en een grote dosis jazz.

Diana

- Volg Fay Pizzaro op Twitter
- Volg Fay Pizzaro op Facebook



Bezoekersreacties: