Wie is Chantal van Mierlo? Kun je iets over jezelf vertellen?
Ik ben 45 jaar en moeder van drie tieners. Als kind al was ik altijd bezig met verhalen schrijven, maar dit verdween in mijn tienertijd naar de achtergrond en ik koos een economische studie, waarna ik in Duitsland terechtkwam. Ik heb meer dan tien jaar bij een multinational in de marketing gewerkt, daar hield ik me bezig met o.a. brand management en was hoofdredacteur van een internationaal customer magazine. Na de geboorte van mijn kinderen kwam de behoefte om te schrijven weer boven en ben ik daar serieus mee aan de slag gegaan: ik volgde cursussen, deed mee aan schrijfwedstrijden en heb de begeleiding van een coach gezocht bij het schrijven van mijn manuscript. Daaruit ontstond De nummers.
Ik volg jou al sinds jouw eerste thriller De nummers, die in 2015 is verschenen. Daarna verscheen Het isolement. Maar mag ik wel zeggen dat jouw grote doorbraak de Julia Menken-serie is? Eerst als Storytel Original verschenen en daarna in paperback bij De Crime Compagnie, een thriller die niet geschikt is voor watjes.
De Julia-Menken-serie is inderdaad het meest gelezen! Ik werd in 2016 via mijn agent benaderd door Storytel, die toen op zoek waren naar Nederlandse Storytel Originals om hun platform mee te vullen. Mij werd gevraagd of ik ideeën had voor een harde, heftige thriller. Daaruit is het eerste deel van Julia Menken voortgekomen. Al snel bleek dit verhaal erg succesvol en werd het vertaald naar het Engels, Duits, Spaans, Arabisch en het Hindoestaans. De Crime Compagnie verwierf de printrechten voor de Nederlandse markt, waarna het ook in de boekhandel terecht kwam.
Wat was jouw inspiratie voor de Julia Menken-serie en was het al gelijk duidelijk dat dit een serie werd?
Mijn inspiratie voor het eerste Julia-Menken-deel was een zaak waarover een bekende mij vertelde. Zij was als rechercheur bij de zedenpolitie in Frankfurt bezig met een onopgeloste moordzaak die plotseling behoorlijk bizarre wendingen kreeg. Als rechercheur is zij heel wat gewend, maar dit verhaal maakte ook bij haar heel wat los. Nadat ik zelf mijn research gedaan had, begon het verhaal rondom de dood van een tienerjongen vorm aan te nemen. Maar ik had ook het doel om een interessante hoofdpersoon neer te zetten met een intrigerend privéleven en zo ontstond Julia.
Oorspronkelijk was Julia Menken als stand-alone gepland, maar omdat het al snel zo succesvol bleek, ontstond er een tweede en derde deel.
Ik zag dat de serie Julia Menken op Storytel ook in het Spaans, Engels en Duits te luisteren en te lezen is. Gaan die ook in paperback verschijnen?
Ik weet dat de Hindoestaanse versie ook als paperback verkrijgbaar is in India, maar print-uitgaven in andere landen zijn op dit moment niet concreet gepland.
Je hebt nog een Storytel Original geschreven: Virus Amsterdam. Kun je daar wat over vertellen en is er een kans dat deze ook nog een keer als paperback verschijnen? En gaat deze serie ook nog vertaald worden net als de Julia Menken-serie?
Virus Amsterdam is een spin-off van de Zweedse Virus-serie van Daniel Åberg, het is deel van een internationaal project van Storytel. Het gaat over een dodelijk virus dat Amsterdam treft. Het virus is uiterst agressief en doodt binnen afzienbare tijd. Slechts een half procent van de bevolking is immuun. Mijn verhaal volgt vier mensen, die afzonderlijk van elkaar proberen te overleven en uiteindelijk als groep een uitweg probeert te vinden. Een vertaling zit op dit moment niet in de planning.
Nu is Verborgen verleden verschenen. Zou dit boek niet eerder onder een andere titel verschijnen? Zo ja, waarom is dit allemaal veranderd?
Aan dit nieuwe boek heb ik twee jaar gewerkt en voor mij stond vanaf het begin vast dat Verborgen verleden het eerste deel van een serie zou worden met een uitgebreide verhaallijn op de achtergrond die zich over drie delen uit zou strekken. Tijdens het schrijfproces waren er dingen waarover de uitgeverij en ik van mening verschilden, waardoor onze wegen zich uiteindelijk scheidden. Vervolgens ben ik met Uitgeverij Volt gaan praten en had direct het gevoel dat zij het verhaal precies zo voor zich zagen als ik. Vanuit die samenwerking is Verborgen verleden ontstaan.
De hoofdpersonages zijn een rechercheur en een misdaadjournalist. Wat was de inspiratie voor het gebruik van deze perspectieven?
Lara is gedragsdeskundige, een specialisatie waar ik tijdens het schrijven van Julia Menken voor het eerst mee in aanraking kwam en wat me enorm fascineerde door het psychologische aspect. Ik wilde voor Lara een sidekick hebben die weer heel anders tegen de zaak aan zou kijken en ook iemand waarmee het conflict voorgeprogrammeerd was en zo ontstond Vincent als misdaadjournalist. De verhaallijn die op de achtergrond speelt, verbindt Lara en Vincent ook, maar dat weten ze nog niet allebei op het moment dat ze elkaar leren kennen en gaan samenwerken.
Was het bij Verborgen verleden al gelijk duidelijk dat dit een serie zou gaan worden?
Ja, ik ben gaan schrijven met dat doel in mijn achterhoofd. Ik wilde de ruimte hebben om de karakters en achtergronden van mijn hoofdpersonen uit te diepen en hun onderliggende geheimen geleidelijk boven laten komen, om zo tot een intrigerende verhaallijn over het leven van mijn hoofdpersonen te komen.
Verwerk je karaktereigenschappen van jezelf in de personages in jouw boeken? Of karaktereigenschappen van mensen die dichtbij jou staan?
Nee, het schrijven staat bij mij compleet los van de realiteit. Ik denk wel dat je als schrijver je eigen ervaringen en mensenkennis meeneemt bij het schrijven, want alleen zo kun je tot een mooi rond personage komen, maar het is absoluut niet zo dat mensen die ik ken model staan voor een personage.
Wat is verschillend aan het schrijven van een luisterboek en een boek? Heb je ook een voorkeur?
Een luisterboek heeft meer vaart, minder beschrijvende elementen, de handeling staat voorop om zo de aandacht van de luisteraar vast te houden. Ook wordt er meer met herhaling gewerkt, om de luisteraar in het verhaal te houden. Persoonlijk vind ik beide vormen leuk om te doen. Ik heb regelmatig van mijn redacteuren de opmerkingen gekregen dat ik wat meer rust in mijn verhalen in moet bouwen, dus ik denk dat om die reden het schrijven van luisterboeken met echt ligt.
Wanneer kunnen de lezers het vervolg op Verborgen verleden verwachten?
Ik ben op dit moment aan het schrijven aan deel twee. Volgens de planning verschijnt dit begin volgend jaar bij Uitgeverij Volt.
Lees je zelf veel? Heb je favoriete auteurs?
Ik lees veel thrillers en soms wat luchtige feelgood om te ontspannen. Mijn favoriete thrillerauteur is Jussi Adler Olsen, ik ben groot fan van zijn Q-serie. Maar mijn favoriete boek is van Michael Robotham: Leven of dood.
Is er ook nog de wens in een ander genre te gaan schrijven of is het thrillerschrijven jou op het lijf geschreven?
Onder het pseudoniem Laura de Koning heb ik twee feelgoods geschreven. Ik vond het heerlijk om te doen, omdat het vrolijk is en zo’n verhaal meer vanuit mezelf komt en minder research vereist. Van de andere kant geniet ik ook van het puzzelen en uitstippelen van een thriller. Ik schrijf op dit moment thrillers en vind dat geweldig, maar ik beperk me niet tot een bepaald genre als er iets anders op mijn pad komt.
Wil je nog iets toevoegen aan dit interview? Wil je nog iets kwijt aan onze lezers?
Ik wil vrouwenthrillers bedanken voor de aandacht die ze vooral aan de Nederlandse schrijvers schenken en de lezers raad ik natuurlijk aan mijn nieuwe boek te gaan lezen en me er vooral feedback over te geven, zodat ik me als schrijver steeds kan blijven verbeteren.